Met de klas de boer op (Editie 2024)

Het was al even geleden dat we een klas vol kinderen mochten ontvang op ons bedrijf. Maar als ouders én boeren met een passie voor het delen van kennis over voedselproductie, vonden we het erg leuk toen groep 6/7 van de Bernardusschool uit Keijenborg bij ons op de boerderij kwam buurten.
Vooral met het besef dat steeds minder kinderen een échte band hebben met het boerenleven, zetten we ons extra in om deze dag onvergetelijk te maken. Wat zeg eens eerlijk, wie heeft er nog een boer in zijn familie, kennissenkring of als buur?

Presentatie van de boer

Roel had eerst de klas al bezocht om te vertellen over de oorsprong van boerderijen. Hij legde uit dat we tegenwoordig niet meer hoeven te jagen en verzamelen voor ons eten, maar gewoon naar de supermarkt kunnen. Boeren hebben in de geschiedenis de taak op zich genomen om ons van voedsel te voorzien, zodat heel veel ouders ook ander belangrijk werk kunnen doen.

De presentatie ging in op de kringloop van het varken: hoe mest planten laat groeien op het land, die planten weer gevoerd worden aan de varkens, samen met restproducten uit de voedingsmiddelenindustrie. Zo blijft de kringloop draaien. En naast vlees gebruiken we ook de andere producten van het varken. Kwasten van varkenshaar, crèmes uit vet, snoepjes met gelatine, lijm, porselein uit botten, enzovoort.

Niet alleen deelde hij informatie over het reilen en zeilen op de boerderij, maar benadrukte ook het belang van transparantie en begrip voor waar ons voedsel vandaan komt. Voor ieder stukje vlees dat we eten is een dier doodgegaan. De leerlingen vertelden dat ze graag een stukje vlees eten. En ook vlees is onderdeel van de schijf van vijf.

Rondleiding op de boerderij

Na de presentatie en vragen van de kinderen was het tijd voor deel twee. De klas stapte met hun juf en meester op de fiets om alles ook daadwerkelijk te komen bekijken. Eerst allemaal een overall aan en overschoentjes, petjes op, handen wassen. Toen was het tijd om de stal te verkennen, waar de kinderen vol verwondering de jonge biggetjes bewonderden en volop vragen stelden over de zeugen in hun groepen. Het was mooi om te zien hoe de leerlingen met volle interesse en nieuwsgierigheid de ins en outs van het boerenbedrijf ontdekten.

Naast het verkennen van de stal, werden we verrast door de levendige reacties van de kinderen. Een van hen merkte verbaasd op: “Ik wist niet dat er hier in de stal allemaal aparte stukken zijn, ik dacht dat alle varkens op een rij stonden. Net als bij koeien.” Een andere opmerking die voor een glimlach zorgde was: “Wat klein!” gevolgd door een spontane uitroep toen een van de biggen onverwachts op een poepte: “Aaahh, die big poept op mijn hand.”

Afsluiting van de dag

Na het omkleden en handen wassen sloten we de dag af aan de picknicktafel, waarbij de kinderen konden genieten van zuiveldranken, heerlijke kaas en worst, verzorgd door de stichting ‘Met de klas de boer op’. Er werden nog vragen beantwoord en gevulde ‘The Pigstory’ tassen uitgedeeld. Zo kon de klas met leerkrachten weer terug naar school.
Het was een perfecte afsluiting van een dag vol educatie en plezier op de boerderij!

Scroll naar boven